Σάββατο, 2 Ιανουαρίου 2010

"ΝΕΟ ΣΚΗΝΙΚΟ ΣΤΗΝ ΠΙΑΤΣΑ" ΓΙΑΝΝΗΣ ΛΕΜΠΕΣΗΣ


Τι σχέση μπορεί να έχει ο χώρος του τρεξίματος και οι μαραθωνοδρόμοι με το Ρεμπέτικο;
Μα νομίζω πως ο τρόπος που κινείται και εκφράζεται το ρεμπέτικο τραγούδι, που υπήρξε και ο προπομπός του ελληνικού λαϊκού τραγουδιού, τα λέει όλα. Η ιστορία αναφέρει πως οι ρεμπέτες υπήρξαν οι πρώτοι που αμφισβήτησαν τις συμβατικότητες της κοινωνικής ζωής στην εποχή τους και επειδή δεν είχαν και την ανάλογη κοινωνική αποδοχή αποτέλεσαν για πολλά χρόνια το περιθώριο και η τέχνη τους έμεινε στα χρονοντούλαπα μέχρι να έρθει η αναγνώριση και η αποθέωση απ' τα πιο συντηρητικά κομμάτια της κοινωνίας μέσα απ' τη διαδικασία της αστικής ολοκλήρωσης της νεοελληνικής κοινωνίας.
Το τρέξιμο σαν τρόπος άθλησης ενταγμένο πάντα μέσα στα όρια του κλασσικού αθλητισμού και κατά συνέπεια του στίβου, καταξιώθηκε κυρίως μέσα στα στάδια και τις αρένες. Ο Μαραθώνιος αποτελούσε πάντοτε μία διαφορετική εκδοχή του ελεύθερου τρεξίματος χωρίς τα όρια του στίβου. Το ελεύθερο τρέξιμο προέκυψε μάλλον σαν ανάγκη μιας εποχής όπου όλα μεταλλάσσονταν σαν αναγκαιότητα να ξεφύγει ο αντισυμβατικός μέσος άνθρωπος απ' τα πρότυπα ζωής που του είχαν επιβάλει με τον αστικό τρόπο ζωής. Οι πρωτοπόροι της δεκαετίας του '60 το τόλμησαν παρά τον αρχικό χλευασμό των γύρω τους και πολύ γρήγορα το διέδωσαν σε όλα τα μήκη του κόσμου, κυρίως στις αναπτυγμένες οικονομικά χώρες.
Στην Ελλάδα περισσότερο έγινε γνωστό το ελεύθερο τρέξιμο τη δεκαετία του '70 και καθιερώθηκε μέσα από πρωτοπόρες διοργανώσεις λαϊκών αγώνων δρόμου με κορύφωση τον Μαραθώνιο. Είχε προϊδεάσει ήδη το κλίμα η δυναμική είσοδος των εταιρειών αθλητικών ειδών και η διάδοση του ξενόφερτου jogging που έβαζε το μέσο άνθρωπο στη διαδικασία της κίνησης.

Πολλοί άνθρωποι, κυρίως μέσης και ώριμης ηλικίας ανακάλυπταν έναν άλλο εναλλακτικό τρόπο ζωής ενταγμένο στο υποσυνείδητα απωθημένο της αθλητικής καριέρας που δεν είχαν στα νιάτα τους. Το τρέξιμο πέρασε γρήγορα σε μεγάλα κομμάτια του πληθυσμού, αφού διήνυσε την περίοδο του περιθωρίου με τον απαραίτητο χλευασμό κυρίως τα πρώτα χρόνια και κατόρθωσε να δημιουργήσει σήμερα ένα τεράστιο κίνημα πολιτών με ετερόκλητα χαρακτηριστικά και κοινό παρονομαστή την αγάπη για τον αθλητισμό μέσα απ' το τρέξιμο.
Κάπου εκεί συναντιέται και το ρεμπέτικο, μία μορφή τέχνης του περιθωρίου που πέρασε σταδιακά σε μεγάλα κομμάτια του πληθυσμού, με το ελεύθερο τρέξιμο και το μαραθώνιο σαν κορύφωσή του.

Ο Γιάννης Λεμπέσης αποτελεί τη γέφυρα επικοινωνίας του ρεμπέτικου με το κίνημα του λαϊκού μαζικού αθλητισμού και του τρεξίματος. Ξεκίνησε  το ελεύθερο τρέξιμο στη δεκαετία του '90 και μέσα σε λίγα χρόνια έγινε ο μοναδικός εκπρόσωπος της νύχτας που ανακάλυψε τη μαγεία του μαραθώνιου, στον οποίο αφιέρωσε πολλά χρόνια απ' την τόσο αντιφατική ζωή του, απ' το ξενύχτι και τις ασφυκτικές αίθουσες της δουλειάς του στον αγώνα για τον τερματισμό του κλασικού μαραθώνιου.
Τερμάτισε συνολικά σε 3 μαραθώνιους το 1999 το 2000 και το 2001 με κορυφαία επίδοση τις 4 ώρες & 04΄, όπου έδινε το παρόν απ' το ξενύχτι της πίστας απευθείας στην αφετηρία του Μαραθώνα. Και το βράδυ και πάλι στο καθήκον του στο πάλκο.  Ακόμη και σήμερα αναπολεί με συγκίνηση τις μοναδικές στιγμές που έζησε κατά την είσοδό του στο Καλλιμάρμαρο.

Τον τελευταίο χρόνο αισθάνεται ιδιαίτερα περήφανος για το δημιούργημά του, ΄΄ο μαραθωνοδρόμος΄΄ που το παρουσίασε για πρώτη φορά στο ιστορικό ΄΄Καραβάνι΄΄ της Κυψέλης το Μάρτη του '08 στον ετήσιο χορό του συλλόγου που ανήκει, το Σ.Δ.Υ.Πειραιά.
Σήμερα με την έκδοση του νέου του cd ΄΄Νέο σκηνικό στην πιάτσα΄΄ όπου έχει εντάξει και τον ΄΄μαραθωνοδρόμο΄΄ τον αφιερώνει με απέραντη αγάπη σε όλους τους δρομείς και τους μαραθωνοδρόμους της ζωής.  Το cd περιέχει 21 απείραχτες ζωντανές ηχογραφήσεις και μια πειραγμένη ηχογράφηση τα ΄΄καρδιοφτερουγίσματα΄΄ με μια ιδιαίτερα επιμελημένη ενορχήστρωση και μια μοναδική ερμηνεία.
Ο Γιάννης Λεμπέσης με το τελευταίο του δημιούργημα φιλοδοξεί να αποδείξει ότι το ρεμπέτικο έχει και σύγχρονη συνέχεια και συνέπεια ποιοτική και είναι εξίσου .

Όσοι το επιθυμούν μπορούν να επικοινωνήσουν με το Γιάννη Λεμπέση (6973382409) καθώς και στο μαγαζί που εμφανίζεται για πρώτη φορά φέτος :

ΜΟΥΣΙΚΟ ΣΤΕΚΙ - ΄΄ΚΑΡΔΙΟΦΤΕΡΟΥΓΙΣΜΑΤΑ΄΄  Διευθ.: Δωδεκανήσου 37 - Άλιμος /τηλ.: 210 - 9966141.


Είναι ένας χώρος που αξίζει πραγματικά να τον επισκεφθεί κανείς

ΓιώργοςΧατζηαγγέλου.
Πειραιάς 20/11/2009